ACT

Wat is Acceptance and Commitment Therapy (ACT)

 

Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een nieuwe vorm van gedragstherapie. Het helpt je om op een handige manier om te gaan met je problemen, zodat je hier niet steeds in vastloopt. Op die manier kun je je blijven bezig houden met de meer waardevolle dingen in je leven.

ACT bestaat uit twee kernonderdelen: Acceptance & Commitment. Bij het Acceptance‐onderdeel leer je op een slimmere manier om te gaan met je persoonlijke obstakels. Je leert hier ruimte maken voor vervelende gevoelens , afstand nemen van moeilijke gedachten en op een andere manier naar jezelf kijken.  En tenslotte je aandacht te richten op het hier en nu. Met deze vaardigheden zul je merken dat je niet meer zo snel vastloopt in je obstakels.

 

Ik dacht altijd dat mijn brein het geweldigste orgaan van mijn hele lichaam was. Totdat het tot mij doordrong wie mij influisterde dat dit zo was.

 

-Emo Philips

 

Het Commitment‐onderdeel richt zich op het weer opnieuw gaan investeren in jezelf. Je begint met stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt in het leven. Je gaat concreet investeren in de dingen die er echt toe doen. Deze twee kernonderdelen samen zorgen ervoor dat je persoonlijke veerkracht ontwikkelt. Je laat je niet langer tegen houden door obstakels en gaat die dingen doen die jij belangrijk vindt!

 

Hierna volgt een kort overzicht van de verschillende ACT‐onderdelen.

 

ACT HexaflexAcceptance: Omgaan met obstakels.

  • Acceptatie: Ruimte maken voor vervelende gevoelens
  • Defusie: Afstand nemen van moeilijke gedachten
  • Zelf: Op een andere manier naar jezelf kijken
  • Hier en nu: Aandacht leren richten op het Nu

Commitment: Investeren in jezelf.

  • Waarden: Stilstaan bij wat jij echt belangrijk vindt
  • Toegewijde actie: Investeren in de dingen die jij belangrijk vindt 

 

Resultaat: Psychologische flexibiliteit door het vermogen om mee te buigen met de obstakels, zodat je kunt blijven investeren in de dingen die jij belangrijk vindt.

 

\

In onderstaande video wordt ACT uitgelegd door psycholoog en onderzoeker Tim Batink.

 

Werkt ACT?

 

ACT is een bewezen effectieve therapie voor verschillende problemen, waaronder angst, depressie en lichamelijke ongemakken. En het is niet alleen bruikbaar als je problemen hebt, je kunt het ook gebruiken om de kwaliteit van leven te verhogen en je persoonlijke veerkracht te vergroten.


ACT lijkt voorbestemd om het beroep coaching te transformeren. De science-based principes van ACT zijn gebaseerd op de psychologie van normale mensen en gaan perfect samen met de structuur en het doel van coaching.

 

-Steven C. Hayes (grondlegger van ACT)

 

Meer weten over ACT?

 

Meer weten over de mogelijkheden van ACT voor jou? Bel voor een vrijblijvende afspraak op 06 2241 7226 of mail naar info@rijkbinnekamptrainingcoaching.nl

Comments are closed