Eerste indruk bij sollicitatie

SollicitatieEerste indruk

We weten dat bij de ontmoeting met een sollicitant mensen hun beslissing over een kandidaat vaak al binnen enkele minuten nemen. Een kennis van mij met een P&O achtergrond vertelde eens: “Ik loop naar de receptie, we babbelen wat over het weer of dat het gemakkelijk te vinden was, en dan weet ik het eigenlijk al.” Ik ben zelf  P&O manager geweest en kan mij nog herinneren een zekere allergie te hebben voor “slappe en natte handjes” tijdens het voorstellen.

 

Eerste indrukSollicitatiebrief

De allereerste indruk wordt al gevormd op basis van de sollicitatiebrief en bijbehorend cv. En ook die indruk is razendsnel. Uit onderzoek (1) onder managers blijkt dat 14% minder dan 5 minuten een sollicitatiebrief bekijkt. Zo’n 50% doet daar tussen de 5 en 10 minuten over en het overige deel langer dan 10 minuten. Lezers blijken toch vooral op taalfouten te letten en hebben een zekere allergie voor clichés als “deze functie is mij op het lijf geschreven”, “de vacature sluit perfect aan bij mijn ervaring” of “ik ben toe aan een nieuwe uitdaging.” Wees je bewust dat 14% van de selecteurs geen enkele taalfout accepteert. Zo’n 59% is iets soepeler en accepteert tussen de 3 en 5 taalfouten alvorens een afwijzing te versturen.

 

Zelfpromotie

Het is dus goed je te realiseren dat er uit een brief meer dan alleen werkervaring en capaciteiten worden afgeleid. Ook de woordkeus en presentatiestijl beïnvloeden het beeld. Sollicitanten die in hun brief actief aan zelfpromotie doen worden eerder geschikt bevonden en als competenter gezien ook al hebben ze objectief gezien dezelfde kwaliteiten in huis als andere sollicitanten. Meer specifiek zijn er drie vormen van zelfpresentatie die je in een brief kunt toepassen om een goede eerste indruk neer te zetten(2):

  1. Zelfpromotie, positieve eigenschappen aandikken
  2. Verheffen van de ander, oftewel slijmen, het prijzen van de organisatie of leidinggevende waar men solliciteert
  3. Conformisme, instemmen met de mening of standpunten van de organisatie of leidinggevende waar men solliciteert.

Deze drie vormen van zelfpresentatie blijken de indruk van de lezer positief te beïnvloeden. Natuurlijk zijn er ook factoren waar je geen enkele invloed op hebt maar die wel degelijk meespelen. Denk aan je leeftijd en je naam waar geslacht en etnische afkomst uit afgeleid kunnen worden. In Nederland zijn enkele gemeenten die proeven hebben gedaan met anoniem solliciteren, maar zijn ook weer gestopt wegens onvoldoende effect. Je zult het dus vooralsnog gewoon met je naam en leeftijd moeten doen.

 

LichaamshoudingLichaamshouding

En mocht je deze eerste horde genomen hebben en worden uitgenodigd voor een gesprek dan is het goed je bewust te zijn van het volgende. Er is nogal wat te winnen door gebruik te maken van je lichaamshouding.Amy Cuddy (3)  deed een experiment. Ze liet verschillende mensen twee minuten in zowel een krachtige als krachteloze houding staan. Daarna moesten ze een vijf minuten durend stressvol sollicitatiegesprek ondergaan. Hun gesprekspartners waren opgeleid om geen enkele non-verbale feedback te geven, helemaal niets!

Stel je voor dat je vijf minuten met iemand moet praten die geen enkele gezichtsverandering ondergaat, die je volkomen stoïcijns blijft aankijken. Dat doet in de regel je cortisol niveau pieken. Daarna liet ze de opnames zien aan vier beoordelaars die de hypothese en de voorwaarden niet kenden. Deze beoordelaars hadden dus geen enkel idee wie gedurende twee minuten vooraf de krachtige, danwel krachteloze houding had aangenomen. Na het bekijken van de opnames besloten de beoordelaars dat ze alle mensen die vooraf de krachtige houding hadden aangenomen wilden aannemen en de anderen niet. Ze beoordelen deze mensen veel positiever. In hun beoordeling bleek dat de inhoud en structuur van het gesprek niet relevant was. Ook de kwalificaties van de sollicitant deden er niet toe. De wijze van presenteren bleek doorslaggevend te zijn.

 

  1. Spelfouten nog steeds dodelijk voor sollicitatie
  2. Roos Vonk, De eerste indruk, Scritum Psychologie
  3. De logica van lichaamstaal

About Rijk Binnekamp Training & Coaching

Ervaren personal-, teamcoach / -trainer, management- en organisatieadviseur met een focus op leiderschap en een bijzondere belangstelling voor de menskant van organisaties. Bel voor een vrijblijvende afspraak: 06 2241 7226 of mail naar info@rijkbinnekamptrainingcoaching.nl

Geef een reactie