Organisatie

Wanneer je bij iemand voor zijn CD of boekenkast gaat staan krijg je al snel een indruk met wie je te maken hebt. Onderstaande boeken hebben indruk op mij gemaakt en soms zelfs mijn zienswijze ingrijpend veranderd. In ieder geval beïnvloeden ze mij in mijn werk als trainer / coach. Je kunt de boeken eenvoudig bestellen door op de afbeelding te klikken.

 

 Gert Alblas & Ella Wijsman – Gedrag in organisaties

Gedrag in organisaties is hét handboek van de organisatiepsychologie. Op inspirerende wijze beschrijven Alblas en Wijsman het gedrag van mensen in organisaties en geven zij mogelijke verklaringen hiervoor. Ze geven bovendien aan hoe deze kennis gebruikt kan worden bij het leiding geven aan organisaties.

 

 

 

Arend Ardon – Doorbreek de cirkel

De meeste managers hebben tegenwoordig veel kennis over verandermanagement. Toch loopt het in de praktijk nogal eens spaak. Dat komt omdat onze kennis maar zeer beperkt ons handelen stuurt. Zonder dat we het weten hebben wij aannames over onze medewerkers die ons juist in de problemen brengen. En onbewust vertonen we gedrag waarmee we initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel van medewerkers ondermijnen.

 

 

 

Leon de Caluwé & Hans Vermaak – Leren veranderen

Een stabiele bestseller op het gebied van veranderkunde in Nederland. Vele managers, adviseurs en andere veranderaars gebruiken het inmiddels, en het is een vast onderdeel in tientallen opleidingen.Het boek bevat vier grote hoofdonderwerpen: Werken met de kleuren / Kijken en begrijpen / Strategie en plannen / Interveniëren en communiceren.

 

 

 

Ellie van der Est – De kracht van verbinding

Van der Est is organisatieadviseur, coach en trainer. Zij heeft een eigen methode ontwikkeld om veranderingsprocessen in organisaties vorm te geven. Hierbij gaat ze uit van wat mensen samenbrengt en verbindt. Volgens van der Est worden in deze tijd van individualisering verschillen tussen mensen vaak, onterecht, negatief uitvergroot. Dat heeft zijn prijs voor het doel dat een organisatie nastreeft. Een van de meest ”to the point” geschreven boeken die ik ooit gelezen heb. 

 

 

Daniel Ofman – Bezieling en kwaliteit in organisaties

In dit boek geeft Daniel Ofman zijn visie op de kwaliteiten, ontwikkeling en cultuur van organisaties. Hij benadrukt tekortkomingen en valkuilen en geeft aan hoe de kwaliteit verbeterd kan worden. Ofman gaat in op aspecten als timemanagement, het scheppend vermogen, kernkwaliteiten en organisatiecultuur. Hij benadrukt zin en onzin van managementconcepten en geeft aan hoe struikelblokken op te sporen zijn.

 

 

 Joop Swieringa & A.F.M. Wierdsma – Op weg naar een lerende organisatie

De auteurs geven in dit boek aan welke acties je moet ondernemen om van je organisatie een ‘lerende’ organisatie te maken. Een organisatie is pas veranderd, als de mensen die in zo’n organisatie werken, zich anders zijn gaan gedragen. ‘Veranderd gedrag’ zien de auteurs als het resultaat van een leerproces. Dat leren gedragsverandering tot doel heeft, betekent dat bij organisatieverandering het ‘gedrag van de organisatie’ centraal moet staan.

 

 

 

 Mathieu Weggeman & Jaap Peters – Het Rijnland Boekje

Dat de oude manier van organiseren niet meer afdoende is, weten we inmiddels. De kritiek op dit Angelsaksische systeem haalt vrijwel dagelijks de voorpagina’s. Jaap Peters en Mathieu Weggeman laten in ‘Het Rijnlandboekje’ zien dat er gelukkig al een meer menselijke manier van organiseren en besturen is, namelijk: Rijnlands.

Comments are closed